Blog uczniów Zespołu Szkół w Garboszycach, w którym staramy się zachęcić wszystkich do jedzenia owoców i warzyw pięć razy dziennie
czwartek, 22 maja 2008

Przygotuj:

2 duże świeże ogórki, 2 ząbki czosnku, 6 rzodkiewek, szklankę jogurtu naturalnego, łyżkę posiekanej świeżej mięty, sól, pieprz

Przyrządzanie:

Ogórki obrać, pokroić w plasterki posolić. Po 15 minutach lekko odcisnąć. Czosnek obrać, drobno posiekać. Rzodkiewki umyć, pokroić w talarki. Wszystkie składniki wymieszać. Zalać jogurtem wymieszanym z czosnkiem. Doprawić.

Smacznego!

Aleksandra Łazińska

- Dzień dobry pani morelo.
- Dzień dobry.
- Chciałabym przeprowadzić z panią wywiad, oczywiście jeśli pani się zgodzi.
- Proszę bardzo.
- Dobrze. Zadaję pierwsze pytanie: do jakiej grupy owoców się zaliczasz?
- Zaliczam się do owoców pestkowych o jadalnym miąższu.

- A jak smakujesz?
- Jestem bardzo smaczna i zdrowa. Nawet nie umiem wyliczyć wszystkich swoich składników mineralnych, bo mam ich bardzo dużo. Np. zawieram dużo karoteny i witamin A i C wzmacniajacych układ odpornościowy. Mam też wapń, potas, fosfor i żelazo oraz witaminę B5, która wpływa na piękne włosy.
- W jakich produktach można cię spotkać?
- Najczęściej w jogurtach. Można ze mnie zrobić pyszny i zdrowy sok lub koktajl miksując z innymi owocami.
- Z czym najlepiej smakujesz?
- Smakuję z bitą śmietaną, z lodami i z innymi owocami. Można ze mnie zrobić sałatkę owocową.
- Dziękuję. Nie mam więcej pytań.
- Dziękuję bardzo. Chciałabym jeszcze zachęcić ludzi do jedzenia moreli i innych owoców.
- Do widzenia.
- Do widzenia.

Wywiad przeprowadziła Paulina Gzela
Pyszne i zdrowe są też suszone morele. Do podjadania zamiast chipsów.
środa, 21 maja 2008

Dzięki owocom mamy ładną cerę. owoce są zdrowe i dodają nam sił. Nie ma w nich dużo kalorii, więc nie tuczą. A najważniejsze jest to, że owoce i warzywa mają w sobie witaminy.

Dominika Zając

Najwięcej witaminy mają polskie dziewczyny, które jedzą owoce!

 

- Cześć bananie!
- Cześć!
- Chciałbym przeprowadzić z Tobą wywiad.
- Ależ proszę, nie ma sprawy.
- Czy posiadasz jakieś witaminy?
- Och! Bardzo dużo, głównie beta karoten, witaminę C oraz witaminy z grupy B. Zawieram też dużo potasu, magnez, wapń i wiele innych składników mineralnych.
- A z czym można cię podawać?
- Chciałbym powiedzieć, że banany mogą być dodatkiem do płatków śniadaniowych z mlekiem, zapiekanek (np. z masłem orzechowym), naleśników, deserów, a nawet można nas grillować. Oczywiście jesteśmy też pyszne bez żadnych dodatków.

   

- Jak można poznać, że banan jest dojrzały?
- Bardzo łatwo: gdy banan jest dojrzały jego skórka jest jasnożółta, natomiast lepiej nie spożywać owoców, które mają na sobie brązowe plamy.
- Jak myślisz, czy dzieci lubią banany?
- Myślę, że tak, chociaż nie jestem do końca przekonany, bo rzadko widuję dzieci z bananami na przerwach.
- Dziękuję za wywiad. Miło było cię poznać.
- Mnie również było miło.

Wywiad przeprowadziła Dorota Filas

Składniki:
1 średniej wielkości arbuz, 1 melon, 2 gruszki, 2 brzoskwinie, kiść winogron, sok z połowy cytryny
Sposób przyrządzenia:
Arbuza przeciąż na pół i łyżeczką wyciąć kulki z miąższu. Tak samo postąpić z melonem. Gruszki obrać, usunąć gniazda nasienne i pokroić w dużą kostkę. Dodać winogrona. Wszystkie składniki wymieszać i włożyć do wydrążonej połówki arbuza. Na koniec polać sokiem z cytryny. Gotowe.
Smacznego!

Justyna Woźniak

Jedząc owoce i warzywa mamy energię do zabaw, gier i różnych sportów. Codziennie powinniśmy jeść dużo owoców i warzyw. A po grze w piłkę lub po lekcji WF-u dobrze wypić owocowy sok.

Krzysiek Steczek

Krzysiek na bramce

Maciek z pomidorem

A wszyscy zawsze zastanawiają się skąd Maciek i Krzysiek mają tyle energii... 

Składniki:
5 marchewek, 2 pietruszki, 1 cebula, 3 jajka, puszka groszku konserwowego, 2 kiszone ogorki, majonez, 1 ziemniak, sól i pieprz do smaku
Sposób przyrządzania:
Marchewkę, pietruszkę i ziemniaka ugotować w skórce, aż będą miękkie. Po ostudzeniu obrać ze skorki i pokroić w kostkę. Jajka ugotować na twardo, ołupić i posiekać. Ogórki pokroić w kosteczkę. Groszek odsączyć. Cebulę posiekać i sparzyć wrzątkiem. Wszystkie składniki wymieszać, przyprawić solą i pieprzem i dodać majonezu.
Smacznego!

Monika Mrozek

wtorek, 20 maja 2008

Redaktor: Witaj Marchwio!
Marchew: Czego sobie życzysz?
R: Chciałbym przeprowadzić wywiad.
M: Zgadzam się.
R: Podobno pochodzisz z Chin.
M: Nie znam swych przodków, ale chyba tak.
R: Ile ma pani swych witamin?
M: Trochę ich dużo, ale ostatecznie mogę wymienić: prowitaminę A, witaminy B1, B2, PP, K i trochę C.
R: Rzeczywiście dużo, ale z pewnością ma pani więcej związków mineralnych.
M: O tak! Od razu wymienię: wapń, żelazo, fosfor, miedź, cynk, molibden, magnez i oczywiście potas.
R: Ma pani dużo odmian?
M: Ależ tak! Mam przyjaciół z całego świata!
R: Można panią jeść na różne sposoby?
M: Naturalnie, np. po mazursku.
R: To był wspaniały wywiad!
M: Dziękuję, ale muszę już iść, bo gospodarz mnie woła. Do widzenia!
R: Do widzenia.

Wywiad przeprowadził Adam Łoboda

Składniki:
- 3 banany
- 10 truskawek
- 3 jabłka
- bita śmietana
Pokroić owoce w kostkę. Wsypać pokrojone składniki do miski i wszystko wymieszać. Przełożyć owoce do odzielnych miseczek i polać bitą smietaną.
Smacznego!

Asia Wiecheć

Zdecydowaliśmy się wziąć udział w akcji "5 x dziennie warzywa i owoce" organizowanej przez Instytut Żywności i Żywienia oraz firmę Tymbark. Nasz nowy blog, młodszy kolega szkolnej gazetki superbuda.blox.pl , jest wynikiem wspólnej pracy uczniów klas czwartej i piątej Szkoły Podstawowej w Graboszycach. Pod opieką pani Barbary Pasterak na lekcjach języka polskiego spisywaliśmy przepisy na nasze ulubione dania z owocami i warzywami. Układaliśmy też wywiady z owocami i warzywami, żeby zachęcić wszystkich do ich jedzenia - przecież mają tyle witamin, a przy tym sa bardzo smaczne.


Mamy nadzieję, że nasza akcja promocyjna przyczyni się do częstszego sięgania po owoce i warzywa nie tylko przez uczniów naszej szkoły.

1 , 2